Fehér csiperke

 
A csiperke a gombák egy nemzetsége kb. 300 fajjal. A leggyakoribbak a kerti csiperke (agaricus campestris) és az erdőszéli csiperke (agaricus arvensis).
Kalapja fiatalon selymesen fehér, domború, de később ellaposodik és enyhén megsárgul. Tönkjén gallért látunk, illata kellemes.
A tiszta, termesztett csiperkét nem szükséges hámozni, elég egy nedves ruhával megtörölni a kalapot.
A zsenge csiperke nyersen is fogyasztható. Párolni, sütni, főzni pedig csak egy rövid ideig kell. Töltelékekbe, rizottókba, levesekbe, salátákba kerül legtöbbször.
Nincs finomabb a serpenyős gombánál, amelyet ízlés szerint puhára vagy kissé roppanósra párolunk (előzetesen érdemes citromos vízben kissé blansírozni). Egy darabka szikkadt kenyér segítségével szívjuk föl a főzés során keletkezett levet, és pirítsuk zamatosra a csiperkét.
Az ízletes termesztett csiperke kitűnően illeszkedik az egészséges és könnyű étrendbe. Alacsony energiatartalma (10 dkg csak 15 kcal-t, azaz 63 kJ-t tartalmaz) mellett rendkívül gazdag ásványi anyagokban, nyomelemekben és vitaminokban (B-vitaminokban és - egészen egyedi módon - D- és K-vitaminban). Rosttartalma hozzájárul a bélrendszer jó működéséhez. Ne feledjük: könnyebben emészthető, ha kevés zsiradékon, rövid ideig főzzük, és alaposan megrágjuk! A gomba kitűnően illeszkedik a sószegény diétába is: mivel alacsony a nátriumtartalma (8 mg található 100 g gombában), a termesztett csiperkét bátran használhatjuk a sószegény étrendekben. Illatosítja és ízesíti a só hozzáadása nélkül készített ételeinket (húst, rizst, burgonyát), változatosabbá teszi a menüt, és segít betartani a diéta szigorú előírásait.
 
 

   
   

Köszöntjük weblapunkon!